Usability & Relevantie

Binnen de crossmedia zijn er vijf speerpunten waaronder usability en relevantie. Over deze twee speerpunten ga ik het hebben in dit blog. Wat houden deze speerpunten in, en waarom zijn ze zo belangrijk in het ontwikkelen en maken van een crossmediaal concept?

Usability 

De ingezette media moet niet alleen aansluiten op de doelgroep, maar moet ook op een gebruiksvriendelijke manier gebruikt kunnen worden. Het is belangrijk om met je consument een lange termijnband op te bouwen. Dit kun je doen door te kijken naar de usability van een concept, nagaan wat de functie is van iets dat je verteld en weten in welke maten het een plek krijgt in het leven van de gebruiker. Belangrijk bij usability is dat de gebruikers hun doel kunnen bereiken. Bij usability streef je naar effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid van de consument. 

Relevantie 

In een goed crossmediaal concept ontstaat beleving, betrokkenheid en ervaring bij de consument en laat dit zo een bepaalde herinnering achter. Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk kanalen in zet, maar dat je de juiste kanalen gebruikt. Je moet goed kijken naar wat de behoeftes zijn op dat moment. 

Voorbeeld: In Therapie 

In therapie is een tv programma dat gebruik maakt van de nieuwe media waardoor mensen nog meer informatie tot zich kunnen nemen en in contact kunnen komen met de personages van de serie. 

Usability

De serie wordt elke dag uitgezonden en elke aflevering gaat over één patiënt. Dit maakt het voor de kijker duidelijk wat wanneer te verwachten. Wanneer je een aflevering hebt gemist kan je die terugkijken op uitzending gemist. Zo hoef je dus nooit iets te missen van de serie.  Naast de tv- serie is er ook een website in therapie. Hierop is overzichtelijk weergegeven hoe het leven van de personages in de serie verloopt. Dat maakt het voor de kijker niet te moeilijk om dit stukje extra beleving op te pikken. Je hoeft niet apart naar elk medium te gaan om dit te kunnen volgen. 

Relevantie 

Wat in therapie goed heeft aangepakt is om de serie uit te zenden in de zomermaanden. Daardoor heb je relatief weinig concurrentie van andere programma’s. Doordat het elke dag werd uitgezonden, en doordat er weinig concurrentie was, hebben ze hun publiek goed aan zich kunnen binden.  In de serie komen problemen naar voren die herkenbaar zijn voor veel mensen. Het zijn problemen die jij en ik ook kunnen hebben, hierdoor kan de consument zich inleven in de verhalen van de personages. 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: