Drijfveren van crossmedia

Drijfveren van crossmedia

Bij het ontwikkelen van een concept is het niet alleen belangrijk dat je weet wat crossmedia precies inhoud. Ook een goed inzicht in de drijfveren erachter is in grote mate bepalend voor de succesformule. Er zijn drie drijfveren die ik ga bespreken: Technologische-, economische -en culturele drijfveren.

Technologische drijfveren:

Bij deze drijfveer zie je dat er verschillende media worden ingezet om zo veel mogelijk distributiekanalen te benutten.

Een goed voorbeeld hiervoor is het live stemmen met de ‘Thuiscoach-app op je telefoon tijdens The Voice Of Holland. Deze techniek zorgt voor een extra dimensie in je format voor de kijkers, waardoor zij dezelfde ervaring meekrijgen als de coaches in het programma.

Een aantal jaar geleden was dit nog niet mogelijk geweest, maar de huidige technieken maken het mogelijk om met duizenden mensen tegelijk de interactie aan te gaan.

Economische drijfveren:

Crossmediale ontwikkelingen hebben voornamelijk een economisch karakter. Soms lijkt geld verdienen niet het doel, maar is dit het wel.

Een voorbeeld hiervan is BNN. Hoe meer leden zij hebben, hoe meer zendtijd zij krijgen, hoe meer geld voor de omroep. Ook is het zo dat wanneer mensen een positieve beleving krijgen dankzij de omroep, zij sneller lid willen worden van de omroep. BNN beloont ieder jaar de leden met een scheurkalender en een verjaardagskaart. Ook als het je lid word van BNN krijg je een welkoms cadeau. De leden zijn een groot deel van de inkomsten en dus zeer belangrijk.

De omroep (in dit geval) probeert de mensen een goed gevoel bij het product te geven en ze te lokken met leuke gifts zodat er meer leden worden binnen gehaalt. Het lijkt of alleen de leden hier profijt van hebben, maar de omroep haalt zo ook aardig wat geld binnen.

Culturele drijfveren:

‘Deze drijfveren voor crossmedia zijn nieuwe behoeften, een nieuwe levensstijl, een nieuwe manieren van mediagebruik en een andere mediadabesteding.’[1]

Een voorbeeld voor een culturele drijfveer is serie Star Trek. Star Trek is voor velen een inspiratiebron geweest in de ontwikkeling van nieuwe media en devices. Zo was Captain Jean Luc Picard (een personage van Next Generation) in de jaren negentig de eerste die met een iPad rondliep. De iPad werd toen een PADD genoemd, dit stond voor: Personal Acces Display Device.


[1] Basisboek crossmedia concepting. (3.3.3)

Bronnen:

-Basisboek crossmedia concepting;

– http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-3-conceptontwikkeling/ (geraadpleegd op 28 oktober)

Leave a comment