Take it to the next level

Deze blog gaat over de storytelling in een reclame van Nike die mij persoonlijk erg is bijgebleven, hij is al een paar jaar oud maar ik vond hem heel erg sterk en passend voor dit blog om dat het verhaal er heel duidelijk in zit.

http://www.youtube.com/watch?v=6kUNQlbdKwY

Het is de lange versie maar kijk hem eerst helemaal af voor je verder leest, het is het kijken zeker waard šŸ™‚

Verhaal

In deze alinea zal ik alsnog vertellen waar het filmpje over gaat, je mag hem overslaan maar anders kom ik nooit aan 350+ woorden. Het verhaal begint bij een amateurvoetballer die een vrije trap mag nemen tijdens een wedstrijd. Hij scoort mooi en hij wordt gescout door de trainer van Arsenal, waar hij een contract krijgt. Je ziet dat de speler eerst helemaal wordt uitgespeeld door bekende sterren zoals Rooney, Ronaldo, Ibrahimovic en Ronaldinho (toen hij nog bij Barcelona speelde en goed was). Door hard te trainen verbeterd het spel van de hoofdrolspeler (wiens identiteit een raadsel blijft, het zou Van Persie kunnen zijn maar volgens mij komt die zelf voor in het filmpje nadat er gescoord is voor Arsenal) en zie je zijn leven ook veranderen. Feestjes, handtekeningen uitdelen en een duurdere auto. Uiteindelijk speelt hij in het Nederlands elftal en mag hij een vrije trap nemen. Voor wie heeft opgelet is de situatie precies zoals aan het begin van het filmpje in de amateurclub, maar dan in het Nederlands elftal wat toch een level hoger is.

Dat is ook het motto van Nike: Take it to the next level.

Boodschap

De karakters in de reclame zijn de beroemde voetballers, die iedereen wel zal herkennen. Maar het zijn niet alleen deze karakters die het een mooi verhaal maken, ook het merk speelt een grote rol door het slogan zo letterlijk te nemen. Omdat de vrije trap dus letterlijk naar het volgende level genomen wordt.

Alles is vanuit eerste persoon gefilmd, ik heb geen idee hoe ze het gedaan hebben. Het lijkt me sterk dat ze een camera aan het gezicht hebben gebonden van een profvoetballer, en voor een computeranimatie vind ik het iets te realistisch lijken. De reclame is inspirerend omdat je normaal alleen maar de voetballers op het veld ziet maar in dit filmpje zie je ook wat ze doen buiten het voetbal om. Tuurlijk ze trainen een hoop, maar ze gaan ook naar feestjes, familie en beleven intense momenten.

Leave a comment