Guerrilla Marketing

Dit is een filmpje over een Guerrilla actie van Coca Cola, waarbij onwetende studenten verrast worden door de actie van Coca Cola.

Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarmee met beperkte middelen de traditionele marketinginstrumenten gecombineerd worden met als doel het behalen van een groot resultaat. De term is afgeleid van het begrip guerrilla oorlogsvoering waarbij een klein leger een groot leger de baas blijft door speciale guerrilla technieken toe te passen.

Het begrip Guerrilla marketing is tegenwoordig erg populair terwijl het eigenlijk al sinds de jaren 80 bestaat. Tegenwoordig zien bedrijven in dat het niet alleen om marketingbudget draait maar dat ook met een bescheiden budget de doelstellingen bereikt kunnen worden. Door een grappigge, creatieve marketingcampagne op te zetten, veel ophef te creëren en de media haar werk te laten doen kunnen er grote resultaten behaald worden.

Kenmerken van Guerrilla Marketing

  • Onvoorspelbaar
  • Onconventioneel
  • Origineel
  • Opvallen
  • Wauweffect

Voordelen Guerrilla Marketing

  • Kostenvoordeel
  • Snelheid

Nadelen Guerrilla Marketing

  • Bedenken van is erg moeilijk
  • Agressieve marketingtechniek dat balanceert op het toelaatbare

Het dus klinkt ideaal, lage kosten en een goed resultaat. In de praktijk gaat dat niet zo gemakkelijk. Het goede resultaat komt voort uit een speciale creatieve actie die veel ophef creëert.  Het is moeilijk om zo’n campagne te bedenken. Tevens balanceren deze acties vaak op de rand van het toelaatbare. Ga je te ver dan zal dit negatieve publiciteit opleveren. Guerrila Marketing is dus niet risicoloos maar kan fantastische resultaten behalen.

Door: Evaline Vlaanderen Bron: http://www.youtube.com/watch?v=qMOuF8oskRU

Leave a comment